سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی

حوزه علمیه به عنوان پرچمدار ترویج و دفاع از اسلام ناب و فرهنگ اهل بیت(ع)، بیش از پیش وارد عرصه تربیت کارشناسان متخصص مهدویت شده و به افراد ناآگاه و بعضا مغرض اجازه حضور در عرصه مهدوی را ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تبیین برنامه های این مرکز در سال جاری پرداخت و با اشاره به ضرورت تربیت افراد متخصص در موضوع مهدویت، گفت: همان طور که افراد زیادی در فقه متخصص و صاحب نظر می باشند و در اعتقادات به خصوص راجع به مسئله مهم مهدویت که بسیار مهم و سرنوشت ساز است نیز به تربیت متخصصان صاحب نظر، عالم و فرهیخته نیازمندیم.

وی با اشاره به آسیب های عرصه مهدوی، یادآور شد: امروز در داخل و خارج از کشور با افراد زیادی مواجه ایم که بدون داشتن سواد کافی و تخصص لازم، خواسته یا ناخواسته با بیان مطالب سطحی و غیر علمی در باب مهدویت، در حقیقت به این عرصه مهم آسیب های جدی وارد می کنند و باید حوزه های علمیه به عنوان پرچمدار ترویج و دفاع از اسلام ناب و فرهنگ اهل بیت(ع)، بیش از پیش وارد عرصه شده و با تربیت کارشناسان متخصص مهدویت، به افراد ناآگاه و بعضا مغرض اجازه حضور در عرصه مهدوی را ندهند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه با اشاره به این که سابقه تربیت متخصص مهدویت به زمان علمای سلف و بزرگان شیعه برمی گردد، ابراز داشت: علمای بزرگی مثل شیخ صدوق، شیخ طوسی و بسیاری دیگر از بزرگان در مقوله مهدویت متخصص و صاحب نظر بوده اند و شاگردان زیادی را در این عرصه تربیت کرده اند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه تاکید کرد: امروز به خاطر پیشرفت علم، رشد شبهات و وجود فرقه ها و نحله های فکری، ضرورت تربیت افراد متخصص در عرصه مهدوی ضروری تر از گذشته به نظر می رسد.

*تربیت صاحب نظران مهدوی

وی در ادامه با اشاره به این که مرکز تخصصی مهدویت به منظور تربیت متخصصان و صاحب نظران عرصه مهدوی تشکیل شده است، ابراز داشت: این مرکز همانند سال های گذشته، در سال تحصیلی جدید نیز حدود30 دانش پژوه را پذیرش کرده است و برنامه های علمی و معنوی خود را مطابق با مصوبات شورا ی عالی و مدیریت حوزه اجرا خواهد کرد.

*رویکرد پژوهش محوری

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی همچنین با اشاره به تحصیل 100 دانش پژوه در مرکز تخصصی مهدویت، پژوهش محوری را از رویکردهای اصلی این مرکز خواند و خاطر نشان ساخت: در سال جاری بحث تاکید مضاعف بر مسائل اخلاقی و تهذیبی و ارتقاء سطح آموزش به ویژه از طریق شیوه پژوهش محوری،  از برنامه های مهم مرکز تخصصی مهدویت می باشد که در طول سال به خوبی پیگیری خواهد شد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت افزود: در سال گذشته حدود30 نفر از دانش پژوهان تحصیل خود را به پایان رسانده و هم اکنون مشغول تدوین پایان نامه هستند و پس از دفاع از پایان نامه ها، فارغ التحصیل شده و بصورت تخصصی به تدریس و ترویج معارف ناب مهدوی خواهند پرداخت.

*برپایی اردوی سه روزه

وی با اشاره به برگزاری اردوی سه روزه برای دانش پژوهان جدیدالورود، گفت: در قالب این اردو دانش پژوهان قبل از آغاز سال تحصیلی با برنامه ها، شیوه های آموزشی و اهداف مرکز تخصصی مهدویت آشنا خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ادامه داد: امسال براساس رایزنی صورت گرفته با حوزه علمیه همدان، علاوه بر قم، در همدان نیز اجرای رشته مهدویت را خواهیم داشت و در آینده ای نزدیک و با به حد نصاب رسیدن دانش پژوهان، در مشهد مقدس نیز رشته را راه اندازی خواهیم کرد.

*تشکیل10گروه پژوهشی

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه در پایان، وجود 10 گروه پژوهشی در این مرکز را یک ظرفیت بالای علمی - پژوهشی خواند و ابراز داشت: دانش پژوهان در قالب گروه های ده گانه پژوهشی با همکاری اساتید مرکز و انجام پژوهش های سازنده و مفید، توان علمی خود را افزایش می دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha